Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2012

Μουσική και εγκυμοσύνη



   Πολλές μητέρες προβληματίζονται για το τι μουσική είναι καλό να ακούνε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και αν όντως υπάρχουν οφέλη στο μωρό. Το παρακάτω άρθρο αναλύει εμπεριστατωμένα τις απορίες που μπορεί να έχουν οι μέλλουσες μανούλες...
   Το έμβρυο ακούει τη μουσική που ακούει η μητέρα του γιατί μπορεί να ακούσει μέσα στη μήτρα από πολύ νωρίς. Είναι γεγονός ότι η αίσθηση της ακοής είναι η πρώτη που αναπτύσσεται γύρω στους 3 μήνες της εγκυμοσύνης και τον 5ο μήνα της κύησης είναι τελειοποιημένη. Το μωρό από τον 7ο πλέον μήνα, όχι μόνο κινείται σύμφωνα με την μουσική, αλλά δείχνει και προτίμηση για συγκεκριμένους τύπους μουσικής. 
     Νεογέννητα μπορούν να αναγνωρίσουν μουσική που οι γονείς τους έπαιζαν για αυτά όταν ήταν στην μήτρα και επίσης γίνονται πιο χαρούμενα, ή τους παίρνει ο ύπνος όταν ακούνε κάποιο γνώριμο τραγούδι.  Κάποιοι ειδικοί επίσης λένε ότι τα έμβρυα αναπνέουν στον ρυθμό της αγαπημένης τους μουσικής. 
   Το έμβρυο, ενωμένο σωματικά και ψυχικά με την Μητέρα, ήδη μετά τη σύλληψη δέχεται και ζει την ίδια στιγμή μαζί της τα συναισθήματά της, τις σκέψεις της, τις ιδέες της, τα βιώματά της. Αυτές οι πρώτες εμπειρίες διαπλάθουν την σωματική και ψυχική ύπαρξή του και καθορίζουν την μελλοντική του υγεία και νοοτροπία. 
     Γι’ αυτό και την περίοδο της εγκυμοσύνης θέλουμε η μητέρα να έχει θετικά συναισθήματα, να είναι χαλαρή και ήρεμη  ώστε με αυτόν τον τρόπο να  είναι χαλαρό και ήρεμο και το μωρό Διαλέγουμε μουσική που μας μειώνει το άγχος, μας χαλαρώνει, μας ηρεμεί και μας γαληνεύει.
   Η καταλληλότερη μουσική για τη μητέρα και το μωρό είναι η απαλή κλασσική μουσική, όπως του Mozart, του Vivaldi, του Haydn, του Haendel. Έρευνες που έχουν γίνει έχουν δείξει πως η κλασσική μουσική, ενεργοποιεί τον εγκέφαλο και αυξάνει την δημιουργικότητα δηλαδή μπορεί να βοηθήσει στη δόμηση ενός υγιούς και αρμονικού σώματος γεμάτο με ψυχικά χαρίσματα και αρετές. Ας μην ξεχνάμε ότι η μουσική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την τάξη, τον ρυθμό, την αρμονία, την αίσθηση του μέτρου, την αυτογνωσία, τη διάκριση της ομορφιάς.
    Επίσης κατάλληλη είναι και η βυζαντινή μουσική αλλά και η μουσική που έχει δημιουργήσει η φύση για εμάς όπως το θρόισμα των φύλλων, ο παφλασμός των κυμάτων, το κελάηδισμα των πτηνών, ο ήχος του τρεχούμενου νερού κ.α. Αυτά τα είδη μουσικής βοηθούν μητέρα και μωρό να χαλαρώσουν.
   Σημαντικό επίσης για το έμβρυο είναι να ακούει τη φωνή της μητέρας.Η φωνή της σε συνδιασμό με τη μουσική πλάθουν το σώμα και διαμορφώνουν το χαρακτήρα του μελλογέννητου. Η φωνή της μητέρας είναι το πιο σημαντικό άκουσμα του εμβρύου. Το έμβρυο συνδέεται ψυχικά με την μητέρα του ιδίως μέσα από την φωνή της. Αν η φωνή της μητέρας είναι εμποτισμένη με συγκίνηση, αν έχει αυτές τις αποχρώσεις, που μόνον η αγάπη της μπορεί να προσδώσει,  τότε αυτή η πάλλουσα αρμονική φωνής της μητέρας, δομεί αρμονικά όλα τα όργανα του εμβρύου, ιδιαίτερα δομεί αρμονικά τον εγκέφαλό του και το νευρικό του σύστημα.
    Και το κυριότερο μέσα απ' αυτή την ευτυχή ακοή, την ευτυχή επικοινωνία του εμβρύου με την μητέρα του, το παιδί αντλεί ένα βαθύ συναίσθημα ασφαλείας, μια επιθυμία επικοινωνίας με τον κόσμο, όπου θα ζήσει μετά τη γέννησή του. Σ έναν κόσμο όπου θα μπορέσει να κοινονικοποιηθεί με ευκολία, χωρίς  δείγματα μελαγχολίας ή επιθετικότητας αλλά γεμάτο ενέργεια και χαρά.

*Ενδεικτική μουσικούλα υπάρχει στο φάκελο ''Η Μουσική Μου''

Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2012

Μουσική παράδοση, σαν παραμύθι από τα παλιά...


  Ανοίγοντας σήμερα την τηλεόραση, το ενδιαφέρον μου κινήθηκε  από  μία εκπομπή αφιερωμένη στον Γιώργο Μελίκη. Ποιός είναι ο Γιώργος Μελίκης; Καταξιωμένος λαογράφος με σπουδές δημοσιογραφίας, έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος των ενδιαφερόντων του στον παραδοσιακό πολιτισμό και την ανάδειξή του. Πέρα από τις ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές που έκανε -άγνωστος στους περισσότερους από μας- ασχολήθηκε και  με την διοργάνωση εκατοντάδων εκδηλώσεων, πάντα σχετικών με την λαϊκή παράδοση και συγκέντρωσε ένα πολύ μεγάλο αριθμό κειμηλίων της παράδοσης.
   Τέτοιοι άνθρωποι, που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στην παράδοση,  είναι άξιοι θαυμασμού και θα πρέπει να αποτελούν πρότυπα μίμησης. Μας δίνουν την ώθηση  να κάνουμε στροφή προς τις ρίζες μας. Το άρθρο αυτό, με αφορμή τη σημερινή εκπομπή, θέλει να τονίσει τη σημασία της παραδοσιακής μουσικής και την εκμάθησή της στα παιδιά από μικρή ηλικία.
    Η μουσική αποτελούσε σημαντικό στοιχείο για την καθημερινή ζωή του ανθρώπου από την αρχή της ιστορίας του μέχρι σήμερα. Για κάθε σημαντικό γεγονός στην πορεία της ζωής του υπήρχαν τραγούδια και μελωδίες με τα οποία τα είχε συνδυάσει. Κάθε τόπος είχε τα δικά του μουσικά έθιμα, τις δικές του παραδοσιακές μελωδίες.
   Με το πέρασμα του χρόνου όμως οι μουσικές αυτές συνήθειες και  αξίες ξεχάστηκαν. Θάφτηκαν μέσα στο χρονοντούλαπο του παρελθόντος, και τη θέση τους πήραν οι δυτικότροπες μελωδίες. Οι Έλληνες αναζητούσαν ξένα πρότυπα ζωής και σκέψης.  Όλο και περισσότεροι γονείς εκδήλωναν την επιθυμία τους  να στείλουν τα παιδιά τους σε ωδεία για τη διδασκαλία κλασσικής μουσικής,  ενώ υπήρχε ταυτόχρονη απομάκρυνση και αδιαφορία  προς την παραδοσιακή μουσική και τα αντίστοιχα όργανα της. Ο κίνδυνος μετατροπής της πολιτισμικής μας κληρονομιάς σ’ ένα μουσειακό πολιτισμικό είδος, οδηγεί στην ανάγκη να συμβάλλει κάθε τόπος και κάθε άνθρωπος ξεχωριστά στην προσπάθεια διαφύλαξης της.
    Τα τελευταία χρόνια, στον τομέα της εκπαίδευσης, έχει αρχίσει να γίνεται μία δειλή στροφή προς τις μουσικές ρίζες μας. Όλο και περισσότερα μουσικά προγράμματα δημιουργούνται δίνοντας βάση στην παραδοσιακή κουλτούρα. Οι παιδαγωγοί έχουν ως στόχο να μεταλαμπαδεύσουν τις αξίες της μουσικής μας παράδοσης και θέλουν να έχουν σύμμαχους τους γονείς σ΄ αυτήν τους την προσπάθεια.
Η ενασχόληση με τη παραδοσιακή  μουσική από την παιδική ήδη ηλικία διαπλάθει το ήθος και το χαρακτήρα, προσδίδοντάς ένα ιδιαίτερο και χαρακτηριστικό πολιτισμικό γνώρισμα. Η βιωματική ενασχόληση και η γνώση της παραδοσιακής μουσικής θα φέρει το παιδί σε επαφή με τις μουσικές του ρίζες. Συμβάλλει στην εξοικίωση με τα συγκεκριμένα ακούσματα και την κατανόηση τους, καθώς αυτά αποτελούν την  ταυτότητά μας, την προέλευσή μας.
   Αυτή η πολιτισμική μας παρακαταθήκη πρέπει να διαφυλαχτεί. Τα παιδιά, γνωρίζοντας την, θα γίνουν οι φυσικοί συνεχιστές, στην προσπάθεια αναβίωσή της και μ’ αυτόν τον τρόπο θα αποφύγουμε το σταδιακό σβήσιμο της μουσικής κληρονομιάς. Έτσι, γνωρίζοντας ότι δεν είμαστε μετέωροι, χωρίς πυξίδα και προσανατολισμό θα μπορούμε να κοιτάμε με μεγαλύτερη αισιοδοξία το αύριο των παιδιών μας...

Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου 2012

Μάθημα μουσικής... σε βρέφη


   Για το γεγονός, ότι η  μουσική επηρεάζει τα βρέφη ήδη από την περίοδο της εγκυμοσύνης,έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενο άρθρο. Στο συγκεκριμένο, επισημαίνονται τα σημεία που πρέπει να προσέξει κάθε μητέρα, ώστε να κάνει ότι είναι καλύτερο για το μικρό της.
   Πολλές μητέρες, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, συνηθίζουν να τραγουδούν ή ακόμη και να παίζουν κάποιο μουσικό όργανο, για να ηρεμούν το έμβρυο. Όπως είναι φυσικό, η πιο κατάλληλη μουσική για την περίοδο της εγκυμοσύνης είναι η κλασική και η προ-κλασική μουσική. Μουσική των Mozart, Vivaldi και Scarlatti ενδείκνυται για το έμβρυο, καθώς η μουσική τους δεν έχει πολλές εναλλαγές στον ρυθμό και στην ένταση του ήχου. Προτιμότερα είναι τα σύνολα βιολιού και η ορχηστική μουσική με ψηλές συχνότητες.Το έμβρυο ηρεμεί, μειώνεται η κινητικότητά του και δημιουργεί λιγότερες αναστατώσεις στη μητέρα. Πολλές έγκυες, μάλιστα, αναφέρουν ότι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν μια συναυλία, επειδή οι έντονοι ήχοι και τα χειροκροτήματα των θεατών προκαλούν έντονες αντιδράσεις και υπερκινητικότητα στο έμβρυο.

  Όταν γεννηθεί το μωρό, αν και λέγεται ότι είναι λειτουργικά κουφό, πολύ σύντομα δείχνει προτιμήσεις για ορισμένα ακουστικά ερεθίσματα. Από την πρώτη ακόμη ημέρα της ζωής τους, τα βρέφη κινούν τα χείλη στο ρυθμό της ομιλίας των ενηλίκων, γεγονός που δείχνει ότι έχουν την ικανότητα να συγχρονίζονται με την ανθρώπινη ομιλία.

   Οι μέτριας έντασης και συνεχείς ήχοι, όπως για παράδειγμα το νανούρισμα, ηρεμούν το παιδί, ενώ οι οξείς και ασυνεχείς ήχοι του προκαλούν ψυχική ένταση και φόβο.Το νεογέννητο ηρεμεί και ησυχάζει με το λίκνισμα, αν ο ρυθμός του είναι αντίστοιχος με εκείνων των κτύπων της καρδιάς της μητέρας. Γι’ αυτό, όταν θέλουμε να ηρεμήσουμε ή να κοιμίσουμε ένα μωρό, είναι προτιμότερο να το πάρουμε αγκαλιά μας, από το να το βάλουμε στην κούνια του.
   Με βάση τα παραπάνω καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το παιδί είναι καλό να μεγαλώνει σε περιβάλλον που περιβάλλεται από ήχους. Μ' αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσει ερεθίσματα και η σωματική, ψυχική και διανοητική του ανάπτυξη θα επηρεαστεί θετικά.



Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012

Μάθε παιδί μου...μουσική!

Λόγοι για τους οποίους πρέπει να διδάσκεται η μουσική στα παιδιά:

  • Αποτελεί δημιουργική ευχαρίστηση 
  • Βοηθάει στην εξωτερίκευση και στην έκφραση των συναισθημάτων
  • Αναπτύσσει τις δεξιότητες
  • Συμβάλλει στην κινητική και ρυθμική ανάπτυξη
  • Συντελεί στην ανάπτυξη  της αισθητικής αντίληψης και στην αυτοεκτίμηση
  • Προωθεί τη νοητική ανάπτυξη και την αφηρημένη σκέψη
  • Διαφυλάσσει την πολιτισμική κληρονομιά
  • Αποτελεί μια διέξοδο στην ένταση
Τα οφέλη που προσφέρει η μουσική εκπαίδευση σε ένα παιδί μπορεί να το βοηθήσουν, στην ομαλή ανάπτυξή του, στη μετέπειτα εξέλιξή του και στις διαπροσωπικές του σχέσεις.

Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2012

Κοιμηθείτε..εύκολα

   Η ώρα του ύπνου αποτελεί για πολλές οικογένειες με μικρά παιδιά πραγματική δοκιμασία –και μάλιστα σε επαναλήψεις: Τα παιδιά έχουν πλύνει τα δόντια τους, έχουν φορέσει τις πυτζάμες τους, έχουν ακούσει το παραμύθι τους, το έχουν ξανακούσει, έχουν δεχθεί το φιλί της καληνύχτας και τότε ξεκινούν τον αγώνα των υπεκφυγών: «Πεινάω», «Διψάω», «Θέλω να πάω στην τουαλέτα», «Θέλω τη μαμά/τον μπαμπά/την γιαγιά/το αρκουδάκι μου» κ.ο.κ.
   Την λύση, σύμφωνα με πολλούς ειδικούς και γονείς που το έχουν δοκιμάσει, μπορούν να δώσουν ορισμένες κλασικές μελωδίες, οι οποίες έχουν την ιδιότητα να χαλαρώνουν, να γοητεύουν, να αποσπούν και να μεταφέρουν τα παιδιά στην αγκαλιά του Μορφέα...


Τα κριτήρια της κατάλληλης μουσικής για την ώρα του ύπνου έχουν ως εξής


  1. Η μουσική πρέπει να έχει σταθερό ρυθμό.
  2. Η μουσική πρέπει να έχει σταθερή αρμονία.
  3. Η μουσική δεν πρέπει να περιλαμβάνει φωνητικά.
  4. Η μουσική είναι προτιμότερο να προέρχεται από 1-2 μουσικά όργανα παρά από ολόκληρη ορχήστρα, που θα παράγει πιο δυναμικό ήχο.

   Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι δέκα παρακάτω μελωδίες χαλαρώνουν μικρά και μεγάλα παιδιά, ενώ τα εξοικειώνουν με μουσικά έργα ανεκτίμητης αξίας:




  • Johann Sebastian Bach, Σουίτες για σόλο τσέλο
Οι σουίτες αυτές (συλλογή από μελωδίες για χορό), συντέθηκαν μεταξύ 1717-1723. Πάρτε μία γεύση από εδώ.

  • Johann Sebastian Bach, Goldberg Variations

Συντέθηκε το 1741 και αποτελείται από 30 παραλλαγές οι οποίες συγκεντρώθηκαν και συντέθηκαν από τον αρπιστή του Δούκα Kaiserling, ο οποίος έπασχε από αϋπνίες. Πάρτε μία γεύση από εδώ.


  • Joseph Haydn, String Quartets Op. 33


Έξι κουαρτέτα εγχόρδων που συντέθηκαν το 1781 και «μιλούν» για την ομορφιά, την γενναιότητα και την αμεσότητα. Πάρτε μία γεύση από εδώ.


  • Wolfgang Mozart, Κονσέρτο για φλάουτο και άρπα
Συντέθηκε το 1778 και αποτελεί ένα από τα πιο αιθέρια έργα του σπουδαίου συνθέτη. Πάρτε μία γεύση από εδώ.

  • Wolfgang Mozart, Έγχορδα Κουαρτέτα "Haydn"
Έξι έγχορδα κουαρτέτα που συντέθηκαν μεταξύ 1782 και 1785 και αφιερώθηκαν από τον Mozart στον φίλο και μέντορά του Joseph Haydn. Πάρτε μία γεύση από εδώ.

  • Wolfgang Mozart, Τρίο για πιάνο
Συνολικά ο Mozart συνέθεσε πέντε τριο για πιάνο, βιολί και τσέλο μεταξύ 1786 και 1788 και είναι όλα τους αριστουργήματα. Πάρτε μία γεύση από εδώ.

  • Ludwig van Beethoven, Κουαρτέτα για Έγχορδα Op. 18
Μία συλλογή με έξι έγχορδα κουαρτέτα, κομψά και λυρικά, που συντέθηκαν μεταξύ 1798 και 1800. Πάρτε μία γεύση από εδώ.

  • Johannes Brahms, Clarinet Quintet in B Minor
Συντέθηκε από τον Brahms προς τα τέλη της ζωής του, το 1891, και αποτελεί ένα από τα ομορφότερα κλασικά έργα που έχουν ποτέ γραφτείΠάρτε μία γεύση από εδώ.

  • Johannes Brahms, Τρίο για βιολί, πνευστό και πιάνο
Θα θέλετε να το ακούτε ξανά και ξανά ακόμα και αφού κοιμηθούν τα παιδιά. Πάρτε μία γεύση από εδώ.

  • J. S. Bach, Εφευρέσεις και Συμφωνίες για πιάνο ("Two and Three-Part Inventions")
Ένα έργο το οποίο, οι γονείς που παίζουν πιάνο, πρέπει να βρουν και να δοκιμάσουν να αποδώσουν οι ίδιοι στα παιδιά. Πάρτε μία γεύση από εδώ.
Πηγή: www.mama365.gr

Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

Ερμηνεύοντας την παιδική ζωγραφιά...


   Η παιδική ζωγραφιά έχει όλα τα στοιχεία του εικαστικού έργου: σχέδιο, χρώμα, σύνθεση, μορφή και περιεχόμενο. Βλέποντας ένα παιδί να ζωγραφίζει και ακούγοντας τις ερμηνείες που δίνει για τις ζωγραφιές του, είναι σαν να διαβάζουμε την ψυχή του, επειδή μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για τη ζωή του, τους προβληματισμούς του και τις ανησυχίες τους. Η γλώσσα των εικόνων στο παιδί, φανερώνει την νοητική και ψυχολογική του εξέλιξη, αποτυπώνει αυτό που βλέπει ή νιώθει , με τον τρόπο που εκείνο το αντιλαμβάνεται.


   Μέσα από τα παιδικά σχέδια, μαθαίνουμε ποιες είναι οι θέσεις του παιδιού, οι στάσεις, οι διαθέσεις, οι αντιδράσεις του, οι φόβοι και οι ενοχές του. Για το λόγο αυτό και τα παιδικά σχέδια είναι αντικείμενο μελέτης από εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους και ψυχιάτρους, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν καλύτερα την παιδική ψυχή. 

Όταν καλούμε να ερμηνεύσουμε την παιδική ζωγραφιά, στρέφουμε την προσοχή μας:

  •  Στον τρόπο που γράφει και καλύπτει το χαρτί
  • Στην επιλογή των χρωμάτων και της φόρμας
  • Στον τρόπο που επιλέγει να προβάλλει τον εαυτό του 
  • Ποια είναι τα ενδιαφέροντα, οι ανησυχίες και οι αφηγηματικές του προτιμήσεις.


   Η προτίμηση των χρωμάτων στην παιδική ζωγραφιά έχει σχέση με την ηλικία, το χαρακτήρα και την ψυχολογική κατάσταση του παιδιού. Μέσα από τα χρώματα το παιδί εκφράζεται. Γενικά οι ανοιχτοί τόνοι χρωμάτων δείχνουν εξωστρέφεια, ενώ οι σκοτεινοί την εσωστρέφεια του χαρακτήρα. Η ερμηνεία που δίνεται στην επιλογή των χρωμάτων από το παιδί, είναι οι εξής:

  • Πολυχρωμία: αίσθηση χαράς και γιορτής
  • Έντονα χρώματα: τα παιδιά την ώρα της ζωγραφικής τους δημιουργίας βρίσκονται σε κατάσταση έντασης.
  • Επικράτηση κόκκινου χρώματος: το κόκκινο χρώμα δηλώνει δυναμισμό. Δηλώνει ζωηρές συγκινήσεις και ενστικτώδεις παρορμήσεις. Η συνεχής χρήση του από τα παιδιά, ίσως υποδηλώνει και κάποια νευρωτική συμπεριφορά.
  • Επικράτηση του πορτοκαλί χρώματος: το πορτοκαλί χρώμα δηλώνει ζεστή συμπεριφορά, ηρεμία και συναισθηματισμό
  • Επικράτηση του κίτρινου χρώματος: δηλώνει δυναμισμό, φιλοδοξία και έντονη δράση.
  • Επικράτηση του καφέ χρώματος: το καφέ χρώμα δείχνει ενοχή.
  • Επικράτηση του μπλε χρώματος: τα παιδιά που χρησιμοποιούν το μπλε, δείχνουν ανεπτυγμένη λογική και ρυθμιζόμενη συναισθηματική συμπεριφορά.
  • Επικράτηση του πράσινου χρώματος: δηλώνει επιμονή, πείσμα, επιθυμία για διάκριση καθώς και στροφή στον εαυτό του.
  • Επικράτηση ροζ χρώματος: είναι χρώμα που χρησιμοποιείτε κυρίως από τα κορίτσια και δηλώνει την γυναικεία φύση και την αίσθηση ηρεμίας.
  • Η επικράτηση του μαύρου χρώματος: το προτιμούν κυρίως τα εσωστρεφή παιδιά. Συμβολίζει τον φόβο, την ανησυχία και την επιθυμία περιθωριοποίησης.
  • Επικράτηση του γκρίζου χρώματος: χρησιμοποιείται κυρίως από παιδιά εσωστρεφή, δύσκολα και με πνεύμα αντιλογίας. 
  • Επικράτηση του άσπρου χρώματος: τα δειλά παιδιά φτιάχνουν μικρά σχέδια αφήνοντας το υπόλοιπο χαρτί κενό


   Το παιδί, μέσα από την παιδική ζωγραφιά, εκφράζεται μέσω των συμβόλων. Εκφράζει την εσωτερική του ζωή και την εσωτερική του αναγκαιότητα. Συχνά εκφράζει αυτό που δεν μπορεί να πει, αυτό που το στεναχωρεί, το φοβίζει ή το προβληματίζει. Η ερμηνεία, λοιπόν της παιδικής ζωγραφιάς είναι διάσπαρτη από συμβολισμούς, οι κυριότεροι από αυτούς είναι οι εξής:

  • Το δεξί μισό του χαρτιού: εκφράζει την λογική και αντιπροσωπεύει τον πατρικό πόλο ή αντικείμενα τοποθετημένα στο δεξί μέρος του χαρτιού δείχνουν εξωστρέφεια και δυναμισμό.
  • Το αριστερό μισό του χαρτιού: αντιπροσωπεύει τον μητρικό πόλο και συμβολίζει την στροφή προς το παρελθόν.
  • Το μουτζούρωμα: με το μουτζούρωμα το παιδί μπορεί να θέλει να κρύψει κάτι που αυθόρμητα ήρθε στο φως. Κατά τους ψυχολόγους το μουτζούρωμα, αποτελεί σύμπτωμα μεγάλης ψυχοκινητικότητας και απουσίας αναστολών.
  • Η καρδιά: συμβολίζει τα πρώτα αισθηματικά σκιρτήματα των παιδιών
  • Το σπίτι: συμβολίζει τις σχέσεις του παιδιού με την οικογένειά του. Αν η γραμμή του σπιτιού είναι πατημένη και παχιά υποδηλώνει ένα παιδί επιθετικό, απαιτητικό. Ένα σπίτι χωρίς παράθυρα, σημαίνει ότι το παιδί, δεν νιώθει άνετα με αυτό. Ένα καλοζωγραφισμένο σπίτι είναι η έκφραση ενός πλήρους ισορροπημένου παιδιού.
  • Το τζάκι : είναι σύμβολο συντροφικότητας, θαλπωρής και αγάπης. Αν ο καπνός της καμινάδας κατευθύνεται δεξιά, το παιδί κοιτάζει αισιόδοξα το μέλλον του. Αν κατευθύνεται προς τα αριστερά δηλώνει εσωστρέφεια. Και τέλος αν ο καπνός κρύβει τον ήλιο είναι ένδειξη κατάθλιψης
  • Ο ήλιος: συμβολίζει συχνά τον πατέρα του παιδιού και από το μέγεθος που επιλέγει το παιδί να του δώσει, εκφράζει τη σημασία που αποδίδει το τελευταίο στο ρόλο του πατέρα. 


   Το παιδί μέσα από την παιδική ζωγραφιά ανακαλύπτει έναν τρόπο έκφρασης που το ικανοποιεί, απολαμβάνει την ώρα της ζωγραφικής και ζωγραφίζει με λεπτομέρεια τα όσα σχεδιάζει. Για το λόγο αυτό καλό θα ήταν να μην επεμβαίνουμε στην παιδική ζωγραφιά. Ο δικός μας ρόλος καλό θα ήταν να είναι βοηθητικός και υποστηρικτικός, έτσι ώστε να βοηθήσουμε να παιδιά να ανακαλύψουν τις αλήθειες, τις έννοιες, την πραγματικότητα. Το παιδί που ζωγραφίζει είναι ένα παιδί που μαθαίνει να βλέπει.
Πηγή: http://junior.gr

Τα χρώματα και πως επηρεάζουν την ψυχολογία μας


   Όσον αφορά τη χρωματική παλέτα, τα χρώματα ακτινοβολούν μια πολύ μικρή ενέργεια, η οποία ωστόσο επηρεάζει μακροπρόθεσμα θετικά ή αρνητικά τη σωματική και ψυχική υγεία μας και ειδικότερα αυτή των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα:


ΚΙΤΡΙΝΟ: Τονώνει τις διανοητικές και ψυχικές λειτουργίες και οξύνει τη διάνοια. Ωστόσο, στο περιβάλλον όπου κυριαρχεί το κίτρινο χρώμα ευνοούνται οι ημικρανίες, οι μυϊκοί ρευματισμοί και δημιουργείται αίσθημα κόπωσης. 


ΚΟΚΚΙΝΟ: Τονώνει, ευνοεί την έμπνευση και τη διανοητική προσπάθεια, αλλά κουράζει αν παραμένουμε στον χώρο για πολύ ώρα. 


ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ: Ένα ακόμα τονωτικό χρώμα, αλλά ηπιότερο από το κόκκινο. Αυξάνει την ενέργεια χωρίς να δημιουργεί επιθετικότητα. Προκαλεί ευεξία και αισιοδοξία και μειώνει την κατάπτωση. Όταν χρησιμοποιείται υπό τη μορφή φωτισμού τονώνει τη λειτουργία του κυκλοφορικού και αναπνευστικού συστήματος. 


ΠΡΑΣΙΝΟ: Ένα δροσερό χρώμα που ηρεμεί και αναζωογονεί το σώμα και το πνεύμα. Γεμίζει το παιδί αισιοδοξία και βοηθά στην αντιμετώπιση της αϋπνίας. 


ΜΠΛΕ: Χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και ευνοεί τη μελέτη και τον διαλογισμό.

Μουσικοθεραπεία


Τι είναι Μουσικοθεραπεία;


   Η Μουσικοθεραπεία είναι μια μορφή δημιουργικής ψυχοθεραπείας μέσω τέχνης κατά την οποία η προσοχή του θεραπευτή εστιάζεται στην δημιουργία και αξιολόγηση της εξελισσόμενης θεραπευτικής σχέσης με την βοήθεια της μουσικής και των ήχων. Η σχέση αυτή δημιουργείται κυρίως μέσω του μουσικού αυτοσχεδιασμού ή της μουσικής ακρόασης, χωρίς βέβαια να αποκλείει την δυνατότητα λεκτικής επικοινωνίας.


   Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, ο θεραπευτής και οι συμμετέχοντες είτε ακούγοντας μουσική, είτε χρησιμοποιώντας απλά μουσικά όργανα που δεν απαιτούν μουσική γνώση, δημιουργούν ένα μοναδικό μουσικό δρώμενο. Κατά τη μουσικοθεραπευτική διαδικασία, τα άτομα μπορούν να εκφράσουν και να επεξεργαστούν συναισθήματα μέσω της μουσικής, να διευρύνουν τις εμπειρίες και την αυτογνωσία τους, να βελτιώσουν την κοινωνικότητά τους και να αξιοποιήσουν την δημιουργικότητά τους.




Σε ποιους απευθύνεται;


   Η Μουσικοθεραπεία απευθύνεται σε ενήλικες, εφήβους και παιδιά, εφαρμόζεται σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο, και σε οποιαδήποτε ψυχοσωματική κατάσταση, όπως και άλλες μορφές ψυχοθεραπείας. Ενδεικτικά, οι μουσικοθεραπευτές αναλαμβάνουν  περιπτώσεις όπως:




  •      Ανάπτυξη προσωπικότητας

  •      Συναισθηματικές/αγχώδεις  διαταραχές
  •      Κατάθλιψη
  •      Ψυχοσωματικές διαταραχές
  •      Ψυχιατρικές παθήσεις
  •      Αναπτυξιακές Διαταραχές (νοητική στέρηση, αυτισμός κλπ)
  •      Μαθησιακές δυσκολίες
  •      Ογκολογία
  •      Νευρολογικές παθήσεις
  •      Αποκατάσταση-Κοινωνική επανένταξη (ιατρική-ψυχιατρική)
  •      Γυναικολογία (εγκυμοσύνη, κλπ)
  •      Απεξάρτηση
  •      Γεροντολογία
  •      Παιδιατρική

Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Τα πρόωρα μωρά μεγαλώνουν ταχύτερα ακούγοντας Μότσαρτ!


Νέα έρευνα επιβεβαιώνει την ευεργετική επίδραση της μουσικής στην ανάπτυξη των νεογνών.



Η επιστημονική βιβλιογραφία περιλαμβάνει πληθώρα ερευνών που επιβεβαιώνουν τη συμβολή της κλασικής μουσικής στη μείωση του στρες και στην επιβράδυνση του καρδιακού παλμού. Σε σύγκριση όμως με τη μουσική των ομότεχνών του Μπαχ και Μπετόβεν, η μουσική του μεγαλοφυούς Αυστριακού μουσουργού φαίνεται ότι κυριολεκτικά κάνει θαύματα!


Και μάλιστα όχι μόνο σε ανθρώπους, αλλά ακόμη και σε ζώα και φυτά! Πριν από μερικά χρόνια, σχετική έρευνα είχε αποκαλύψει ότι η μουσική του Μότσαρτ βοηθούσε τις αγελάδες να παράγουν περισσότερο γάλα, ενώ ένας οινοπαραγωγός υποστήριζε ότι τα αμπέλια του έδιναν καλύτερη ποιότητα σταφυλιών όταν αναπτύσσονταν «ακούγοντας» κλασική μουσική, και κυρίως σονάτες του Μότσαρτ.



Ήδη από το 1993 έρευνα είχε δείξει ότι η συστηματική έκθεση των φοιτητών στις θεϊκές σονάτες του Μότσαρτ βελτίωνε σαφώς τις επιδόσεις τους σε τεστ ικανότητας χωρο-χρονικού «συλλογισμού». Πιο πρόσφατα, εντυπωσιακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε από επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ, έδειξε ότι τα γεννημένα πρόωρα λιποβαρή νεογνά κερδίζουν βάρος και σωματική μάζα πιο γρήγορα όταν νανουρίζονται ακούγοντας τις μελωδικές συγχορδίες της μουσικής του Μότσαρτ.

Όπως μάλιστα επισημαίνουν στη μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Pediatrics», μόνο η μουσική του Μότσαρτ καταφέρνει να επιφέρει το ευεργετικό αυτό αποτέλεσμα, εν αντιθέσει με τη μουσική άλλων μεγάλων συνθετών, όπως ο Μπαχ ή ο Μπετόβεν.


Πράγματι, οι επιστήμονες έβαλαν 20 νεογνά που είχαν μόλις συμπληρώσει ένα μήνα ζωής να ακούνε μουσική του Μότσαρτ επί τριάντα λεπτά, ενώ στο διάστημα αυτό μετρούσαν επιμελώς τις μεταβολικές τους αντιδράσεις και συγκεκριμένα την ενεργειακή τους δαπάνη, δηλαδή πόσες θερμίδες «έκαιγαν». Κατόπιν μέτρησαν πόσες θερμίδες κατανάλωναν όταν δεν άκουγαν καθόλου μουσική ή όταν άκουγαν μουσική άλλων συνθετών.

Έκπληκτοι οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα νεογνά, όταν εκτίθονταν στις αρμονικές μουσικές συνθέσεις του Μότσαρτ, κατανάλωναν πολύ μικρότερη ποσότητα θερμίδων από ό,τι όταν δεν άκουγαν καθόλου μουσική ή όταν άκουγαν μουσική άλλων συνθετών! «Πιστεύουμε ότι οι επαναλαμβανόμενες μελωδίες του Μότσαρτ θα πρέπει να ασκούν κάποια ευεργετική επίδραση στον εγκεφαλικό φλοιό, επειδή δεν διαπιστώσαμε να συμβαίνει το ίδιο αποτέλεσμα με μουσικές μελωδίες λιγότερο γραμμικές, όπως αυτές του Μπετόβεν, του Μπαχ ή του Μπάρτοκ. Βέβαια, θα χρειαστεί να γίνουν και άλλες έρευνες προκειμένου να δοθεί μια ολοκληρωμένη επιστημονική εξήγηση αυτού του αινιγματικού φαινομένου, πάντως για την ώρα είναι σαφής η χρησιμότητα αυτής της ανακάλυψης για τη θεραπεία των πρόωρων νεογνών», επισημαίνει η συντονίστρια της έρευνας Dr. Ronit Lubetzky. «Η αύξηση του βάρους είναι απαραίτητη προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος παραμονής ενός νεογνού στη θερμοκοιτίδα και κατά συνέπεια στο νοσοκομείο. Η έκθεση στη μουσική του Μότσαρτ είναι λοιπόν ένα από τα στοιχεία που μπορούμε να αξιοποιήσουμε ώστε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκό για την ταχύτερη φυσιολογική ανάπτυξη του νεογνού», καταλήγει.
Πηγή: Σπύρος Μανουσέλης

Η συμβολή της Μουσικής στην Παιδική και Βρεφική Ηλικία- Ποιοτική Μουσική Ακρόαση

   Το αυτί, από τη βρεφική ακόμα ηλικία είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο σε ήχους- ένα βρέφος μάλιστα αντιδρά σε ήχους από την περίοδο που βρίσκεται στην κοιλιά της μητέρας. Γι' αυτό είναι σημαντικό, ο γονιός, από την τρυφερή αυτή ηλικία να θέτει τις σωστές βάσεις για ένα δυναμικό ξεκίνημα με τα κατάλληλα μουσικά εφόδια.

   Είναι καλό να εναλλάσσονται, τα είδη των μουσικών ακροάσεων, ανά τακτά χρονικά, διαστήματα,ώστε το ενδιαφέρον και η προσοχή του παιδιού να παραμένουν αμείωτα. Δεν χρειάζεται η επιμονή και η προσκόλληση σε ένα μόνο είδος μουσικής. Ο περιορισμός έτσι κι αλλιώς είναι  κάτι που δεν αρμόζει σ' αυτές τις λιλιπούτιες ηλικίες. Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως, κι που αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι για τη δημιουργική ανάπτυξη του παιδιού, είναι η ποιότητα της συγκεκριμένης κάθε φορά μουσικής.

   Πώς ορίζεται η έννοια της ποιοτικής μουσικής;
Υπάρχει η αντίληψη, ότι η ακρόαση ποιοτικής μουσικής πρέπει να συνεπάγεται με ακρόαση κλασσικής μουσικής. Έρευνες όμως, έχουν αποδείξει ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Άριες ή παραδοσιακά νανουρίσματα; Τζαζ ή ηπειρώτικα πολυφωνικά; Ατμοσφαιρική ή ροκ μουσική; Όλα είναι απαραίτητα! Αυτό που είναι αναγκαίο να σημειωθεί είναι ότι η προσεκτική επιλογή μουσικών κομματιών από το κάθε είδος, θα δώσει το καλύτερο αποτέλεσμα.
   Η ποιοτική μουσική μπορεί να:
  • συμβάλλει στην ανάπτυξη της ευφυίας, Ένα μουσικό κομμάτι δομημένο πάνω σε σύνθετες μελωδίες ή σε εναλλαγές διαφορετικών μελωδικών σχημάτων, βοηθάει στην ανάπτυξη της παρατηρητικότητας, της συγκέντρωσης και της προσοχής του παιδιού.
  • συμβάλλει στην ενδυνάμωση της μνήμης. Η προσπάθεια αποστήθισης ενός μελωδικού σχήματος έχει ως αποτέλεσμα την γρηγορότερη ανάπτυξη του εγκεφάλου και την ταχύτερη απόδοση σε άλλα μαθησιακά πεδία.
  • προάγει την ευρηματικότητα. Δίνεται στο παιδί η ώθηση να 'συνθέσει' δικές του μελωδίες. Αυτό με τη σειρά του, έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται το αίσθημα της ικανοποίησης και της περηφάνιας.
   Κλείνοντας, θα πρέπει να σημειωθεί, ότι η κατάλληλη επιλογή μουσικής είναι μέλημα κάθε γονιού. Δε χρειάζεται να γίνουν όλα τα παιδιά μουσικοί ούτε προορίζονται όλα για καριέρα σολίστα. Το να δοθούν όμως τα κατάλληλα εφόδια, στα πρώτα τουλάχιστον παιδικά χρόνια, είναι κάτι που δεν πρέπει να στερηθεί κανένα παιδί.